Harjoitustyö kurssille "Johdatus kielentutkimukseen"
Kieli
Koirani katsoi minua silmiin ja
heilutti häntäänsä. Sitten se katsoi ulko-ovea ja odotti minun
tarttuvan takkiini. Se halusi minun tarttuvan takkiini, koska se on
merkki yhteisymmärryksestä. Koira tiesi mitä minä ajattelen, minä
tiesin mitä se ajatteli ja me vaihdoimme ajatuksia keskenämme. Mitä
juuri tapahtui meidän välillämme? Käytimmekö me jonkinlaista
vuorovaikutukseen ja eleisiin perustuvaa kieltä? Ajatusten vaihto ei pitänyt sisällään
lainkaan sanoja, mutta se oli täynnä ymmärrystä.
Mutta oliko kyse kielestä? Hannele
Dufva puhui luennollaan siitä, miten kieli on sukupolvelta toiselle
siirtyvä ajattelun väline, yhteisöllistä toimintaa, joka opitaan
vuorovaikutuksessa (Hannele Dufvan luentotallenne). Kun ajattelemme
ihmisen ja koiran yhteiseloa 14 000 vuoden takaa (Cajander,
Veli-Risto, Kauhala Kaarina 2001), niin tämä näkökulma kielen
olemassaolosta tuntuu selvältä. Ihminen ja koira ovat siirtäneet
sukupolvelta toiselle vuorovaikutustaitoja ja kykyä tehdä omia
ajatuksiaan toisen tiedettäväksi, tämä kriteeri täyttyy siis
kirkkaasti. Elise Kallio kirjoittaa Kaltio -lehdessä (2010) että
eläinten kieltä tutkittaessa on myös havaittu, että eläinten
kommunikaatiojärjestelmistä on löydetty murteita ja viitteitä
jopa kieliopista. Sen lisäksi, että koirilla on oma tunnistettava
kielellinen järjestelmänsä, ne myös oppivat vieraita kieliä.
Keskimäärin kesykoira oppii 165-250 ihmiskielen sanaa (Yle Tiede
2009) ja sillä on kyky yleistää oppimansa sanat ja kokemukset
objekteiksi, eli yleistämään oppimansa koskemaan kaikkia
olioluokan edustajia (Reijonaho, Jaana). Olemme siis todenneet, että
koiralla on monenlaisia samoja kielellisiä kykyjä ja ominaisuuksia,
kuin ihmiselläkin.
Mitä siis puuttuu koiralta, jonka
käyttämä viestintämenetelmä ei saa virallista ja tunnustettua
kielen statusta? Jos kielen määritelmä rajattaisiin vain
puhuttuihin, kuultuihin ja kirjoitettuihin sanoihin, miksi
viittomakielinen kuuro olisi paremmassa asemassa, kuin lenkkipolulle
mielivä kesykoira?
Kokonaisuuteen on otettava mukaan
tekijä, jota häntää heiluttavalla ystävälläni ei ole:
politiikka. Kielen olemukseen kuuluu aina jollain tapaa mukaan
politiikka ja yhteiskunta. Vaikka voisin miten pitkälle määritellä
koirani kykyä multimodaaliseen vuorovaikutukseen, niin politiikkaan
koirani ei lähde mukaan. Ehkä keskustelemme tästä uudelleen
jonain päivänä, kun ihmisen paras ystävä on hankkinut tassujensa
taakse armeijan ja laivaston.
Lähde
- Cajander, Veli-Risto, Kauhala Kaarina 2001: Parasta ystävyyttä yli 100 000 vuotta – Tiede-lehti 2001 (7) -www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/parasta_ystavyytta_yli_100_000_vuotta 10.10.2015
- Reijonaho, Jaana : Koiran kieli ja ihmisen kieli: komparatiivista kielitiedettä – Aspekti -ainejärjestö - http://www.ling.helsinki.fi/aspekti/lux/1/KOIRAKIE.TXT 10.10.2015
- Hannele Dufva: Kieli -mitä se on – Jyväskylän yliopiston Moniviestin - http://moniviestin.jyu.fi/ohjelmat/hum/kielet/yleisopinnot/klsp004-s2015/recording-25-09-2015-11.50/@@view 10.10.2015
- 2009: - Yle Tiede - http://yle.fi/uutiset/koirat_yhta_alykkaita_kuin_pikkulapset/5859993 10.10.2015
- Kallio, Elise 2010: Toisenlaisen älykkyyden jäljillä -Kaltio Pohjoinen kulttuurilehti 2010 (3) - http://www.kaltio.fi/lehtiarkisto/kaltio-3-2010/lempinen310 10.10.2015
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti